петък, 22 януари 2010 г.

М-тел измислиха нов начин да крадат милиони левове от потребителите

Чудех се какво заглавие да поставя на темата, реших, да бъде цитат от една друга тема (несъществуваща вече, незнайно защо...).
Преди няколко месеца, ползвах новата Nokia Е52 и случайно открих, че Българският мобилен оператор Мтел допуска (дали умишлено, дали не...изводи много...) с грешни настройки в телефона, да бъде генериран интернет трафик. В моя случай трафик се генерира с настройки на Виваком. След като са изтрити абсолютно всички настройки описващи APN-ите, DNS и т.н. на МТел, телефонът въпреки това успяваше да се свърже с настройките на Виваком. В "подробната" фактура ми се отразява wap-gprs - Мобилен Интернет MobilTel - България... странно...
При използването на гласови услуги, тарифирането се отчита според тарифни планове, нбиращ номер - избран номер, цена и времетраене!
Когато има услуга тип пренос на данни (data transmission) ползващ GPRS, тарифирането (billing) се извършва по сходен начин (трафик данни - цена/KB).

Или за да сме по-точни, според документ на Европейския институт за стандарти в далекосъобщенията ETSI:
UMTS таксуване за мултимедия, интернет и интранет трябва да включват използване на таксуване на базата на обема на трафика, време за ползване, вида на услугата и т.н.
Не случайно, за различните видове услуги като MMS, Internet, Wap има различни точки за достъп - mms-gprs.mtel.bg, inet-gprs.mtel.bg, wap-gprs.mtel.bg - защото според APN, тарифиращата система определя кой абонат колко плаща и какви услуги е ползвал.
За да се определи какъв вид услуга е използвана и оператора да тарифира абоната е необходим APN.

Когато телефонен номер (примерно Nokia e52 със SIM карта на МТел) направи заявка с настройки на Виваком, APN-ът е РАВНОЗНАЧЕН на избран телефонен номер. Това е принципът и начинът и това е ключовият момент от който зависи - рутиране, проследяване, IP адреса на абоната, authentication и тарифиране т.е. цената която той ще плати за тази услуга! Когато това не се извършва чрез GPRS а чрез packet switching технологията има номер за данни. Такъв номер за данни на Мтел е номерът "0881000".
Какво правят Мтел, за да стават тези неща така описани от мен, и обсъждани по други форуми. Защо и по какъв начин се генерира трафик винаги и особенно с iPhone (тествано с Nokia E52, SE K750i)?
Най-общо казано, отговорът е следният:
Когато GPRS мобилният телефон създава връзка (PDP) и APN е друг различен от този на МТел, SGSN-ът на МТел подменя съдържанието на PDP-то (packet data protocol). Те променят съдържанието на протокола - променят APN, DNS...
Поставят техни APN, DNS... и ги рутират през тяхната мрежа, така абонатът вижда в телефона си че ползва APN на Виваком, но пък всъщото време IP-то и домейнът му са на МТел.
В този случай, според приетите стандарти би трябвало да бъде отказан достъп. Защото, след като се направи APN resolution(APN resolution е процес на DNS look up. Целта е да се определи IP address-ът на GGSN-а, а това се идетифицира от APN който е в настройките на телефона)
от SGSN-а - следва отказ защото APN-a e на Виваком. Разбира се това не се случва.
Друга възможност е когато GPRS мобилният телефон създава връзка (PDP). Процедурата е същата, но абонатът в този случай бива допуснат, като е рутиран към PDN (packet data network) и това се определя според APN-а. Или SGSN-а "пита" DNS-a, APN (internet.vivacom.bg) към кой GGSN е за да "знае", PDN-ът към който да бъде рутиран потребителя. SGSN решава към кой GGSN да го рутира според APN който е в настройките на абоната.
В този случай двата оператора си разпределят парите от трафика на потребителя според техните договорености (примерно роуминг), но и това не се случва с чуждия APN на Виваком и Глобул, защото:
1. IP адресът му е на МТел;
2. Той принадлежи към домейна на МТел.
Активната връзка на GSM апарата, обаче сочи APN на Vivacom (или Globul)!
По този начин се генерира трафик и то ВИНАГИ в полза на МТел, а абонатите се чудят как така и защо от Мтел са го направили така. Ами то е ясно - за да се генерира колкото се може повече трафик, без значение дали е желан или не!
Хитро направено особенно за тези които имат предефинирани настройки на телефоните си. Затова и се оплакват и се чудят как да си спрат интернета хората с iPhone примерно. Това което правят от Мобилтел, е подобно на IP spoofing-а. По този начин, те променят тарифиращата система (billing-a)!
По принцип, възможните варианти за да се получи това което става с грешни настройки са няколко. Дори да не подменят APN-а в GPRS протокола а да се прави чрез DNS-а (при APN resolution - APN-ите на Vivacom и Globul сочат към GGSN-а на Mtel), то това не променя същността... просто no comment...
При анализиране на приложените схеми, се разбира че:
PDP Context Establishment Procedure - не се спазва от Оператора. Тази процедура е стандарт установен от GSMA.


И като обобщение мога да кажа само:
Когато активната връзка в телефон с карта на Мтел сочи свързаност към APN на Виваком, Глобул и други, но реално той е в мрежата на МТел и APN-ът е на Мтел, то това е подмяна на направената заявка от телефона, респективно от абоната!
Без значение по какъв начин се прави подмяната на заявката, това е измама и е противозаконно!
Всякакви обяснения и кометари са излишни, просто защото подмяната е ФАКТ! След като това е факт, то обяснения от сорта - това било за улеснение на потребителите са просто смешни, несериозни, нагли, невярни, заблуждаващи и каквото се сетите още...
Не това е начинът Мтел да си набутват пакетите за трафик на абонатите. Абонати, хванали се за главата от трафика които се генерира след сътвореното от Мтел.

Лошо няма да правят подобни схеми, но по закон те ТРЯБВА ДА УВЕДОМЯТ АБОНАТА ЗА ТОВА! По този начин "премятат" и Глобул, Apple, Виваком и абонатите си. Много лошо са се издънили този път от МТел.


За такова "улеснение" от страна на оператор в държава от ЕС (без България) или САЩ, този оператор би получил такава глоба, че после има да я сънува с години.

[ И след толкова месеци, се оказах пророк за тази нагла измама в написаните по-горе редове :
"...Американският мобилен оператор Verizon Wireless ще плати рекордна глоба на държавата и милиони свои абонати, които са платили нежелан от тях интернет трафик. Това реши в края на седмицата Федералната комисия по комуникациите (FCC), която разследва случая от началото на годината.

Verizon Wireless ще трябва да плати поне 58 млн. долара като обезщетения на около 15 млн. свои абонати, които са ползвали предплатени услуги на оператора. FCC е установила, че от края на 2007г. насам тези абонати са плащали (или е имало опасност да платят) интернет трафик, който не са генерирали съзнателно. Трафикът е бил създаван от най-често от определени приложения в мобилните апарати на клиентите, без обаче те самите да знаят това..." ]


Това е линк към статия в Ройтерс...За всеки случай :)

Излиза така, че за гласовата услуга МТел показва избраният номер, но за услугата пренос на данни и по-специално чрез GPRS - не.
А ето и извадка от правата на потребителите според "Общи условия за взаимоотношенията между "Мобилтел" EАД и абонатите и потребителите на обществените мобилни наземни мрежи на "Мобилтел" ЕАД по стандарти GSM и UMTS", когато се прочете се вижда доколко "детайлизирана" справка могат да правят абонатите...

"...30б. Абонатът има право да получава безвъзмездно детайлизирани сметки за ползваните услуги заедно с данъчна фактура, както и достъп до информация в електронен вид относно месечните сметки за ползваните услуги. Детайлизираната сметка може да съдържа следната информация:
30б.1. всички видове ползвани от абоната услуги през разплащателния период;
30б.2. брой на ползваните услуги;
30б.3. обща стойност на всеки вид ползвани услуги;
30б.4. общ размер на сметката;
30б.5. размер на данъчните начисления върху сметката, изразен както в проценти към размера на сметката, така и в абсолютни стойности;
30б.6. размер на отчисленията, които може да се дължат на абоната, съобразно начина на ползване на услугите, договорен между него и предприятието, предлагащо услугите;
30б.7. общ размер на дължимата сума;
30б.8. срок за плащане;
30б.9. възможни начини за дистанционно плащане на сметката с необходимите за това данни;
30б.10. Идентификационни данни на предприятието, предоставящо услугите;
30.б.11. Адреси, телефони и други начини за контакти с предприятието, предоставящо услугите;
30в. Абонатът има право да иска от Мобилтел детайлизирана справка за ползваните телефонни услуги, която може да съдържа информация за:
30в.1. вида на ползваната услуга за всяко осъществено повикване, включително за осъществени повиквания към безплатни услуги;
30в.2. стойността на всяко осъществено повикване;
30в.3. датата, часа и продължителността на всяко осъществено повикване.
"

Става ясно, че абонатът/потребителят хем има право да изисква детайлизирана сметка но пък не тази която той може да изиска при евентуален спор със оператора а само такава, каквато оператора определя за детайлизирана, или иначе казано - детайлна но дотолкова, доколкото им е угодно на тях! Значи има право да поиска вида на осъщественото повикване, стойността му, дата и час, НО не и направлението на направеното повикване. Ясно е, че те предоставят справка за направленията при изходящи повиквания но, само за ТЕЛЕФОННИ НОМЕРА, просто защото това няма как да го замажат но според тези техни условия те могат дори това да откажат, но него правят защото тогава почти всеки абонат ще скочи срещу това. Но за другите услуги, като мобилен интернет примерно, нещата там не са така както с направено повикване към номер, въпреки че за това също има направление на повикване към техен номер/APN.
След доста разговори със служители на МТел, рабрах, че те допускали дори със грешни настройки това да става, и то е било направено за мое улеснение и за улеснението и на другите потребители. До този отговор достигнах след много увъртания от страна на МТел и какви ли не тяхни "логични" обяснения, как аз съм бил използвал интернета им и как съм длъжен да го плащам, защото има трафик данни - следователно съм ползвал интернет. Поисках след като има такъв трафик да ми бъде предоставена подробна фактура, включваща освен количеството данни и цената, също така и номерът който съм набирал за да осъществя връзката или иначе казано APN-ът чрез който съм генерирал този трафик. Естествено получих твърд отказ тъй като това било невъзможно и те "такива данни" не могат да ми предоставят?!?! Странно, защо ли...
И за да покажа, че това е ВЪЗМОЖНО, и е практика в страните от Европейския Съюз (изключвам България от тези страни), показвам част от фактура на Водафон/Германия.

Вижда се използваният APN (web.vodafone.de), както и използваният APN в роуминг, и други детайли - дата, време, количество и т.н. Защо в Европа се предоставя такава информация е ясно. Оправдания от сорта, че това никъде не се практикува преценете колко са сериозни и верни! Изводите всеки да си ги направи сам!

Най-накрая признаха, че може да се свържете с интернет, даже и да имате други настройки в телефона!!!!!
Попитах тази велика фирма, не е ли нужно според Закона за Защита на Потребителите, при промяна на параметрите услугата да бъда УВЕДОМЕН или поне да го обяват на техният сайт за всички потребители, отговор така и не получих!
Подадох жалба в офис на МТел и днес изтича едномесечният срок за отговор от тяхна страна.Ще поживеем и ще го видим, а много е възможно и такъв да няма за този срок...
Поразрових се в интернет за информация относно този проблем, и попаднах на сходна тема
http://bgiphone.com/forum/viewtopic.php?f=34&t=3549&start=25 , но темата вече бе заключена, и коментари така и не можеха да се правят относно нея. След време с изненада рабирам че тази тема на тази така примамлива интернет страница
http://bgiphone.com
, вече е изтрита и не съществува, много странно...
Кешът на Google прави чудеса. Така успях да намеря част от писаниците по тази тема и ще ги предоставя тук, който иска да ги чете и сам да си направи изводите!
Ето ги и адресите на който може да се прочетат първата и втората страница за подобен проблем:

http://209.85.135.132/search?q=cache:DPSWeiJf7WIJ:www.bgiphone.com/forum/viewtopic.php%3Ff%3D32%26t%3D3549+%D0%9C-%D1%82%D0%B5%D0%BB+%D0%B8%D0%B7%D0%BC%D0%B8%D1%81%D0%BB%D0%B8%D1%85%D0%B0+%D0%BD%D0%BE%D0%B2+%D0%BD%D0%B0%D1%87%D0%B8%D0%BD+%D0%B4%D0%B0+%D0%BA%D1%80%D0%B0%D0%B4%D0%B0%D1%82&cd=2&hl=bg&ct=clnk&gl=bg&client=firefox-a

http://209.85.135.132/search?q=cache:OTnrkpSevjkJ:bgiphone.com/forum/viewtopic.php%3Ff%3D34%26t%3D3549%26start%3D25+%D0%9C-%D1%82%D0%B5%D0%BB+%D0%B8%D0%B7%D0%BC%D0%B8%D1%81%D0%BB%D0%B8%D1%85%D0%B0+%D0%BD%D0%BE%D0%B2+%D0%BD%D0%B0%D1%87%D0%B8%D0%BD&cd=1&hl=bg&ct=clnk&gl=bg&client=firefox-a

Имам си ги и в pdf формат, за всеки случай :) .
Та в тази тема, предполагам служител на великите МТел, надълго и нашироко обясняваше как от Apple били измамници и не ти давали контрол на телефона и видиш ли за този генериран трафик са виновни Apple, че това с Nokia не може да се случи и ето цитата:
" Пак от болната към здравата глава. Това с "настройките" определя по какъв начин може да ползваш услугата.
Тези "настройки" не са начин да контролираш телефона си, защото нямаш друг. Apple са направили така, че искаш-не искаш той се връзва с Интернет. Пак те питам. С Нокия щеше ли да имаш този проблем?
Ако има "нелоялна търговска практика", тя се упражнява точно от Apple."

...
Е как тогава с Nokia Е52, Сони Ериксон К750i и почти сигурно с всеки друг телефон, това се случва?!?!?! Всеки разумно и логично мислещ човек, би си направил изводите за какво става дума...
МТел нарушават не един закон от Закона за Защита на Потребителите(според моите виждания, не претендирам да съм юрист, но...). Примерно:

"
Чл. 1. (1) Този закон урежда защитата на потребителите, правомощията на държавните органи и дейността на сдруженията на потребителите в тази област.
(2) Целта на този закон е да осигури защита на следните основни права на потребителите:
1. право на информация за стоките и услугите; ..."
"
Чл. 3. (1) Правата, предоставени на потребителите по този закон, не могат да бъдат ограничавани. Всяка уговорка, с която предварително се изключват или ограничават правата им, е недействителна.
(2) Отказът от права, предоставени на потребителите по този закон, е недействителен.
"

"
Чл. 4. Търговецът е длъжен да предостави на потребителя, преди придобиването на стоката или ползването на услугата, подходяща информация, позволяваща му да направи своя избор, която включва:
1. всички характеристики на стоката или услугата, които трябва да бъдат известни на потребителя, включително състава, опаковката, както и инструкция за ползване, комплектовка и поддържане;
2. цена, количество, начин на плащане и други договорни условия;.....
"
"
Чл. 5. (1) Търговецът е длъжен да предоставя информацията за стоката или услугата в писмена форма или по друг подходящ начин, който позволява възприемането й от потребителя. Когато се предоставя в писмена форма, информацията задължително трябва да е на български език и да е изразена в единиците на величините от Международната система единици SI.
(2) Информацията трябва да бъде вярна, пълна и разбираема....
"
"
Чл. 13. (1) Стоките, чиято употреба изисква наличието на технически познания, стоките, съдържащи опасни вещества, или стоките, чиято употреба предполага наличието на специални умения или спазването на специални изисквания за безопасност, трябва да бъдат придружени от указания за тяхната употреба, изготвени от производителя. ....."

"
Чл. 68. Забранява се използването на търговски практики, които накърняват икономическите интереси или колективните интереси на потребителите.
Чл. 68а. (Нов - ДВ, бр. 53 от 2006 г., в сила от 01.01.2007 г.) (1) (Изм. - ДВ, бр. 64 от 2007 г., в сила от 08.09.2007 г.) Забранява се всяко действие или бездействие, което противоречи на законодателството за защита на интересите на потребителите, посочено в Регламент 2006/2004/ЕО на Европейския парламент и на Съвета за административното сътрудничество между органите, отговарящи за прилагане на законодателството за защита на потребителите на държавите - членки на Европейския съюз.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 64 от 2007 г., в сила от 08.09.2007 г.) Министерският съвет приема решение за определяне на органите, които отговарят за защита на икономическите интереси на потребителите, по смисъла на Регламент 2006/2004/ЕО на Европейския парламент и на Съвета за административното сътрудничество между органите, отговарящи за прилагане на законодателството за защита на потребителите на държавите - членки на Европейския съюз...."

"
Чл. 68г. (Нов - ДВ, бр. 64 от 2007 г., в сила от 08.09.2007 г.) (1) Търговска практика, свързана с предлагането на стоки или услуги е нелоялна, ако противоречи на изискването за добросъвестност и професионална компетентност и ако променя или е възможно да промени съществено икономическото поведение на средния потребител, когото засяга или към когото е насочена, или на средния член от групата потребители, когато търговската практика е насочена към определена група потребители.
(2) Търговска практика, която е възможно да промени съществено икономическото поведение на някои особено уязвими категории потребители поради техен умствен или физически недостатък, тяхната възраст или доверчивост, когато търговецът е могъл да предвиди това, се преценява от гледна точка на средния член на групата потребители, към която е насочена...."

"
Чл. 68д. (Нов - ДВ, бр. 64 от 2007 г., в сила от 08.09.2007 г.) (1) Търговска практика е заблуждаваща, когато съдържа невярна информация и следователно е подвеждаща или когато по някакъв начин, включително чрез цялостното й представяне, заблуждава или е в състояние да въведе в заблуждение средния потребител, дори и ако представената информация е фактически точна относно някое от обстоятелствата, посочени в ал. 2, и има за резултат или е възможно да има за резултат вземането на търговско решение, което той не би взел без използването на търговската практика.
(2) Обстоятелствата по ал. 1 включват информация за:
1. съществуването или естеството на стоката или услугата;
2. основните характеристики на стоката или услугата като: наличност, преимущества, рисковете, които тя съдържа, изработка, състав, допълнителни части към стоката или услугата, извънгаранционно обслужване, разглеждане на жалби на потребителите, начин и дата на производство или на представяне на стоката или услугата, доставка, годност за употреба, използването й, количество, спецификация, географски или търговски произход, резултатите, които могат да се очакват от нейната употреба, или резултатите и съществените характеристики от извършените изпитвания или проверки на стоката или услугата;....
(3) Заблуждаваща е и всяка търговска практика, която от целия й фактически контекст и като се вземат предвид всички нейни характеристики и обстоятелства, води или е възможно да доведе средния потребител до вземането на търговско решение, което той не би взел без използването на търговската практика, и когато тя включва:....."

"
Чл. 68е. (Нов - ДВ, бр. 64 от 2007 г., в сила от 08.09.2007 г.) (1) Търговска практика е заблуждаваща и когато от целия й фактически контекст и като се вземат предвид всички нейни характеристики и обстоятелства, както и ограниченията на използваното средство за комуникация, следва, че тя не предоставя съществена информация, необходима на средния потребител в зависимост от ситуацията за вземането на търговско решение, след като се е запознал с тях, което води или може да доведе до вземането на търговско решение, което средният потребител не би взел без използването на тази търговска практика.
(2) Заблуждаваща е и всяка търговска практика, при която чрез премълчаване, имайки предвид елементите по ал. 1, търговецът прикрива съществена информация по смисъла на ал. 1 или я предоставя по неясен, неразбираем или двусмислен начин, или не я предоставя своевременно, или при която търговецът не посочва своята истинска търговска цел, ако тя не се разбира от контекста и има за резултат или е възможно да има за резултат вземането на търговско решение от средния потребител, което той не би взел без използването на търговската практика.....
"


На интернет страницата на МТел, се мъдрят необходимите настройки, които са нужни на потребителя за да ползва техният мобилен интернет, както и цена за тарифиране на услугата и кои телефони могат да получат автоматично настройки:

http://www.mtel.bg/info/gsm_adv/www_general.php
http://www.mtel.bg/info/gsm_adv/www_index.php
http://www.mtel.bg/customer/inet/index.php
http://www.mtel.bg/mobiltel/prices/standard_internet.php
http://www.mtel.bg/customer/mobile_gprs.php

Цитат от интернет страницата на МТел :
"Какво представлява Мобилния интернет? >
( 2008-04-02)
Това е услуга, чрез която се ползва интернет през мобилния телефон или той се използва като модем за връзка с компютър. Връзката може да се осъществи през GPRS или номер за данни 0881000. При първия вариант се тарифира осъществения трафик в КВ или МВ(1МВ=1024КВ) като връзката е много по-добра отколкото през 088100, където таксуването е на минута престой(0.11лв./мин.). За ползване на услугата са необходими настройки на телефона" .

А това е адресът откъдето е взет този цитат :

http://www.mtel.bg/customer/q_and_a/index.php?topic_id=108&faq_id=685

Ако това не е заблуждаваща информация с цел измама на потребителите, то не знам какво може да се нарече...
Вижда се, че информация има (а те могат да я подменят както си искат и когато си искат, по тяхно усмотрение), но се питам - След като казват, това са настройките които са необходими за да имаш интернет, това ни е цената по която тарифираме, защо във фактурата ми няма подробни данни, а има само цена и количетво?!

Аз бих искал да ми покажат към кои номера (APN-и) е правено заявка, за да не се чувствам лъган от тях, но това било невъзможно. Не бих имал против дори да ми я предоставят в суров вид, директно извлечена от CDR-ите (GCDR или SCDR, в зависимост кой ползват, а ако ползват и двата още по-добре), или откъдето искат да си я извличат, просто да ми докажат, като ми покажат подробен лог.
Иначе, това е просто нарушение на законите в България! Как така в другите държави от Европейския съюз, може да има подробна информация във фактурата, а в България операторите да казват просто - не може?!?!!? Ами след като не могат, да намерят хора които биха им решили този проблем, защото останах с впечатлението, че то било мнооого трудоемко... айде бе...
То и извлеченията които МВР и ДАНС им искат за дадени номера, им ги предоставят след месец/и, с оправданието, че просто не може за такъв кратък срок (а защо ли?!?!? Ами ако ги манипулират наистина ще им трябва време?!?!) да се направи това което им искат от МВР... айде бе... изобщо мътна работа...
Значи те изхождат от гледната точка че всички са прости ние сме най-най...
Щом успяват дори МВР да заблуждават... Но все пак и там има грамотни хора на които им е ясно, че операторите просто прекаляват и лъжат.
Както и предположих, след изтичането на единомесечният срок, аз нямам отговор от Мобилтел относно моята жалба!!!!!
А ето извлечение от правилата на Мобилтел (които те нарушават) или:
"Общи условия за взаимоотношенията между "Мобилтел" EАД и абонатите и потребителите на обществените мобилни наземни мрежи на "Мобилтел" ЕАД по стандарти GSM и UMTS

ХI. ПРЕДЛОЖЕНИЯ, ЖАЛБИ И МОЛБИ

92. Адресираните до Мобилтел предложения, жалби и молби се разглеждат и решават от Мобилтел не по-късно от един месец от получаването им, като жалбоподателят се информира писмено за резултата. "


Те нарушават дори собствените си правила, а какво остава за чуждите...
Ще поживеем и ще видим... ако се стигне до съд, да си направят сметката колко ще им е необходимо, да се възстановят осчетоводени разходи, примерно към Английскта фирма, наета за консултант... защото "битката" все пак е неравностойна.
Чета по форуми, какви ли не небивалици, как Apple iPhone и други телефони били неуправляеми, как от фирмите производители така ги били направили...
Това са пълни ГЛУПОСТИ!!! Телефоните са такива, защото просто са заключени от оператор и/или, има предефинирани настройки. Нормално е когато телефонът е купен от USA или някой го е внесъл, да има предефинирани настройки, примерно APN-ът на AT&T или Т-мобиле е предефиниран! Когато в телефона има "набит" APN на оператор (примерно iPhone от Глобул). Ето какво става, когато абонат сложи SIM карта на МТел в този случай:
1. Хак предефинирания APN на телефона, за ползване на интернет от Мтел;
2. Генериране на трафик за сметка на абоната без значение дали е желан или не.
Честито!
Можеби повечето които са прочели всичко написано, ще решат, че съм супер "набутан" от МТел. Ще ги разочаровам - не съм, за разлика от хиляди други.

102 коментара:

  1. Добра статия.
    Лично аз съм си на ваучер и си свиркам с уста..
    При Мтел и другите пирани трябва да четеш от кора до кора договора и особено ситните буквички..

    ОтговорИзтриване
  2. Аз не оспорвам договорът им, въпреки че има много неравнопоставеност, и той е в тяхна полза.
    Аз твърдя, че те променят параметрите на стоката ( услугата ), след подписването на договора, и не уведомяват за това. Това е нарушение на Закона за Защита на Потребителите. Отговор по моята жалба от МТел нямам , както и предположих , те неспазиха едномесечният срок. Следва подаване на жалба и документация в Комисията за Защита на Потребителите .

    ОтговорИзтриване
  3. В такива случай не е ли по добре да си прегледате собсвеният лог на телефона и да видите какви сесий и към кой APN сте правили. При редовна проверка и корекция ще елиминирате множество опити от различни програмки да генерират трафик. Установете програмите който ползвате винаги да питат за достъп до мрежата.
    Много от нас ползват един телефон и за разговори и за достъп до интернет и се получава пълна боза. Вземете си СИМ карта за данни - и тарифата за достъп е по тънка и ще включвате апарата само когато искате достъп до итернет. За предпочитане е телефона за данни да има и WIFI, за да намалите разходите си.

    ОтговорИзтриване
  4. Бозата не е пълна, а е съвсем ясна. Логовете на телефона съм ги гледал, и заявките са към APN на Виваком !!!! Те да ми докажат, че съм правил към техен APN, става лесно но въпроса е, че НЕИСКАТ...защо ли?!Имам си и карта за данни но не на МТел , и въпросът не е какво мога да си взема и как би ми било по-евтино. Въпросът е в това, че МТел нарушават закона !!!! Ощетяват хиляди потребители! Както е казано , по-малко но от много ....а те имат потребители от които да взимат.Но покакъв начин ги взимат е въпроса ! Също така тук има групови интереси, вижда се, че "бизнеса" е голям от тази схема.

    ОтговорИзтриване
  5. Според мен случаят на автора (с Nokia) е различен от описания в намерените от него форуми. iPhone наистина постоянно прави малък трансфер (ако може), проектиран е да ползва постоянно нет, затова и всички планове на Globul (единствения официален дистрибутор в бг) за iPhone са с включени безплатни стотици МБ.

    ОтговорИзтриване
  6. iPhone НЯМА как да направи трансфер, ако оператора не го допусне, а без настройки това НЯМА как да се случи. Случва се защото операторът го ДОПУСКА дори с грешни настройки!! Защо след като го прави, и това е промяна от първоначално обявеното от оператора НЕУВЕДОМЯВА абонатите си? Ето това е нарушение на закона според моите скромни виждания. То това е хитрият и тънък момент, малък трансфер но от много....докато се усетят.

    ОтговорИзтриване
  7. Хм, поредното доказателство, че сме в България! Евала, че си наясно какво трябва да правиш и си знаеш правата. Но повечето хора не са на ясно и си плащат за това ... при което такива като Мтел се възползват. Като се замисля, то човек в България трябва да е учил право :-( Не бих се обвързала с договор, и то с Мтел!

    В отговор на Анонимен 24 януари 2010 12:58
     Тук не става дума какво трябва направи клиента, за да не му се генерира трафик, а това, че Мтел нарушават правата на потребителя.

     Тези от Мтел се мислят за недостижими, но трябва да им се поиска сметка за това!

    Поздрави и Успех!

    ОтговорИзтриване
  8. добро попадение....успех в неравностойната битка със самозабравилите се български мобилни оператори...

    ОтговорИзтриване
  9. Наистина е страно това че такава тема е изтрита от посочения сайт на bgiphon. Най-гадното е че институциите спят, а може и нарочно да се правят на заспали, както е написал някой понагоре, в България сме.

    ОтговорИзтриване
  10. Телефонът не е подходящото устройство за интернет. Затова той трябва да е лек и евтин, и без опции за интернет, например нокия 1202-03 за 59 лв, а услугата трябва да е предплатена. Предплатените услуги, между другото, фактически са по-евтини от тези с договор.
    Ако толкова е необходим интернет по време на път - купува се нетбук с цената на средноскъп телефон.

    ОтговорИзтриване
  11. забравих - и предплатен интернет - предлагат го и гърците, и афстрийците

    ОтговорИзтриване
  12. Значи просто нарушенията на закона да се подминават ? Аз имам и book за нета, имам и data card. Съвремените "телефони" са си нетбууци както ги наричаш, измислени са защото са удобни и имат близки парамери на нетбууци. А и това няма общо в случая. Ясно ми е че става дума за много големи пари и интереси, още по ясно ми е и защо не се турси отговорност от такива акули...

    ОтговорИзтриване
  13. Както беше написано по-горе, договорите трябва да се четат с лупа.
    Тая алегория обаче в случая е неуместна. С каквато и лупа да ги четеш - няма да можеш да се предпазиш от кражба от страна на оператора, защото договорите са некоректни нарочно. Затова най-чистият договор си е предплатената услуга. Договорите са некоректни в ущърб на клиента, и са оборими юридически, но от няколко последователни инстанции, т.е. некоректните договори са фактически необорими от обикновените потребители.
    Строго погледнато по въпроса с погрешните настройки - ами операторът не може да носи отговорност за функционалността на устройството на клиента си - нали така? Тежестта на правилното управление на телефонната слушалка си пада изцяло върху потребителя ...

    ОтговорИзтриване
  14. Съгласен съм с това, че неносят отговорност за това какъв телефон и как борави снего клиентът, НО единственият начин да се докаже кой-прав кой-крив е да покажат подробна рапечатка към кои номера ( APN ) са направени заявки !!!!! Защо откават да го направят ?!?! Защото знаят че ЛЪЖАТ. Защото много лесно при заявка с грешни настройки те могат да РАЗРЕШАТ допускането на телефона до интернет ! Защо тогава не са го уведомили, както е по закон ? Това как се нарича , не е ли ЗАКОНОНАРУШЕНИЕ , при това се ощетяват голяма група хора.....

    ОтговорИзтриване
  15. И да добавя, тежестта на правилното по ЗАКОН управление на услугата си пада изцяло върху оператора !

    ОтговорИзтриване
  16. where are you?..I am looking for you

    ОтговорИзтриване
  17. Абе човек, може ли операторът да ти е виновен ако ти е повреден апаратът, или ако не си му разбрал инструкцията?

    ОтговорИзтриване
  18. Явно, неси разбрал закакво точно става дума. Апаратът не ми е повреден , и е пробано не с един апарат. Мислиш ли, че несъм му разбрал инструкциите ......това ми се струва някак си глупаво оправдание...то със това се оправдават и от МТел :) . Подобни "посни" твърдения, са достойни само за служители на някой от мобилните оператори, или за човек който изобщо си няма техническо понятие за нещата които съм описал. Такива обеснения, че телефонът е "виновен" и човекът небил знаел как да го "управлява", могат да убедят само човек който е далеч от IT......

    ОтговорИзтриване
  19. И да добавя Операторът НАРУШАВА ЗАКОНА с тази схема......без значение дали човек знае да си използва телефона или не.......не е това начинът. Това е ИЗМАМА която рефлектира върху Billing системата !!!!!!!!!!!!!!

    ОтговорИзтриване
  20. Малко коментари от "кухнята":

    1. APN-а (Access Point Name) при дейта коммуникация е равносилно на набрания номер при гласови комуникации. По него се извършва оторизацията, по него се определя тарифирането, по него върви билинга, по него се дава IP адрес, по него се трейсва абоната, т.н.
    2. CDR (Call Data Record) - това е машинно генериран бинарен запис за всяка сесия/набиране/СМС/др. на който и да е абонат. CDR се генерират от мрежовите елементи (машини) и се събират и обработват от тарифиращата система и билинга.
    3. За билинга (тарифиране и изчисляване на сметката) на GPRS/3G се изпозват основно 2 CDR-а : S-CDR и G-CDR. G-CDR-а се генерира от GGSN-а, а S-CDR-а се генерира от SGSN-а. Независимо кой CDR се изполва то той ЗАДЪЛЖИТЕЛНО трябва да има ЗАДЪЛЖИТЕЛНИ полета - едно от тези задължителни полета е APN

    В конкретния случай има 2 възможности:
    1. Оператора е "испуснал да затвори" чуждия APN и трафика е пренасочен от локалния SGSN към чуждия APN. Държа да отбележа че това може да се получи автоматично през вътрешния DNS и/или GRX провидера, който осигурява връзките с останалите оператори при роуминг
    2. Оператора е "пипал/модифицирал" заявката от мобилното устройство и е подменил оригиналната заявка за APN-а със декомплириане/прекомпилиране на GPRS протокола. Може да се окаже че има и втори вариант но той е с много услвности - в DNS-а да е указан че GGSN-а за "чуждия" APN е вътрещния такъв, GGSN-а да разреши "чуждия" APN, билинга да използва G-CDR-и.

    Заключения според 2-та възможни варианта:
    1. Конфигурационна/техническа грешка на Оператора и абсолютно неоснователно начисляване на каквито и да е суми в сметката на потребителя. Истинските Оператори имат застраховки за такива случаи и не се притесняват от тях. Дори техническите работници в Европа които не са на договор с оператора имат застраховки за поне 1 млн. евро щети. Колегите контрактор-и не могат да започнат работа ако не предоставят такава застраховка.
    2. Абсолютно НЕДОПУСТИМО е да се модифицира/подменя по какъвто и да е начин оригиналната заявка от мобилното устройство или да се "пипа" в протокола защото:
    - подменя се CDR-а и тарифирането е меко казано "фалшиво"
    - подменя се APN-а който се използва за тарифиране, IP, трейсване. Какво ще стане ако МВР поиска CDR-ите за този абонат? "Модифицирани" ли ще им бъдат предоставени?
    - ако мобилното устройство има вирус, то ще генерира трафик независимо какви настройки има. По този начин Оператора спекулира с доверието на потребителите и е меко казано нагло
    - ако на мобилното устройство се инсталира програма която е направена точно за да генерира трафик, то тогава много потребители ще бъдат ощетени абсолютно тенденциозно от страна на Оператора. С днешните устройства - iPhone, Symbian (Nokia), Palm Pre инсталирането на такива програми става за секунди
    - Не случайно във детайлните фактури на Операторите в Европа са посочени APN-ите за всяка транзакция

    При положение че разбера че моят Оператор прави подобни неща, аз бих го сменил при първа възможност без изобщо да се замислям.

    Моето лично мнение е че Комисията за Защита на потрбителите и Министерство на Вътрешните работи трябва да се намесят. И то трябва да го направят много внимателно, защото връшането към нормална работа на мрежата за данни може да стане с една команда и тогава доказването че мрежата/тарифирането е работила неправилно е много трудно.
    Мое лично мнение също е че трябва да се задължат Операторите да включат във детайлната сметка АПН-а на всяка транзакция.

    ОтговорИзтриване
  21. V polu-normalna dyrzha - Ungaria - tezi izmami se kontrolirat dosta po-otblizo ot Sluzhbata za zashtita na potrebitelite, po nőkolko pri4ini:

    - za tova im plashtat,
    - nazna4avat hora, sposobni da go pravqt
    - Dostatychno silno e obshtestvenoto nedovolstvo I OSVEN TOVA neformalnoto organizirane, za da mozhe edin podoben sluchaj da eskalira BYRZO, dori do televiziqta. Te, na praktika, samo tova i 4akat - ne kakto v BG televiziqta, samo obushta lyskat na politici..
    Naj presniq sluchaj - firma PPO, koqto iskala da urezhda plashtane na vinetki i dr. po internet, snemala ot vseki registracionna taksa okolo 1o Evr, dokato reklamata glasqla, 4e e bezplatna usluga - e, ami zatvoriha firmata, i sega vryshtat parite. V BG takova 4udo DE SE E vidqlo?

    ОтговорИзтриване
  22. purko, прав си и не би трябвало да ти разрешават достъп до интернет през който и да е протокол при грешни настройки в gsm-а. Това с пренасочването е нарушение от страна на оператора.

    ОтговорИзтриване
  23. Това е същото като да ти пренасочат повикването да мине през друг номер ( техен ) .......Измамата е огромна !!!!! Дано ДАНС ги хванат бързо , докато неса изменили конфигурацията !!!!!!

    ОтговорИзтриване
  24. Уууупс, тя работа ще излезе доста "ДЕБЕЛА". КРС, МВР, КЗП и Глобул трябва да вземат отношение. Ще пиша условно за "Оператора" - ви знаете за кого се говори :)

    Защо допълнително КРС и Глобул?

    Защото:
    Тази измама е направена най-вероятно срещу iPhone и техния представител Глобул. Измамата се състои в следното: всеки един който притежава оригинален iPhone най-вероятно може да си го ползва за дейта връзка в мрежата на Оператора, като НЕ използва оригиналния APN който е вграден в него и не може да се променя, а този на Оператора ;)

    Ако това излезе вярно, това ще е в разрез със всички бизнес и морални норми.

    Получава се че си купуваш iPhone от USA/БГ слагаш една приставка на СИМ картата и си го ползваш в БГ без да плащаш на AT&T/Глобул за трафика, а плащаш на Оператора - хитро а?
    Как става - взимаш iPhone с оригинална карта, без да го разкодираш, слагаш приставката която струва няколко евро, слагаш я на СИМ картата на Оператора и хоп вече имаш Итернет от Оператора. Това е така защото оригиналния APN който не може да се смени без разкодиране се прихваща от Оператора и се пренасочва/модифицира така че да минава само през мрежата на въпросния Оператор.

    Да ама не - защото е незаконно и противоречи на всички бизнес и морални норми.

    Защо е незаконно и противоречи на всички бизнес и морални норми:
    1. Защото Apple има екслузивен договор за iPhone за БГ и това нарушава този договор
    2. Лишава Apple, Глобул (AT&T) от полагащите им се приходи
    3. Защото се модифицира APN-а, CDR-ите и т.н., което е в разрез със всякакви норми
    4. Защото Оператора стимулира "хакването" на iPhone
    5. Защото Оператора стимулра "изпозването" на неясни устрйства, докарани неясно от къде

    Просто съм шокиран че някой "умник" го прави това абсолютно легално но незаконно пред погледа на българските власти, и то сигурно месеци наред.

    Заключенията и поуките оставам на вас.

    (Бих искал да вметна че не съм потърпевш от никой оператор защото в момента не живея в БГ и не работя за никоя от споменатите компании и организации)

    ОтговорИзтриване
  25. Благоадря на човекът който е писал кометари с името Ivan Stanev . Виждам, че е разбрал за какво става дума, и е изказал доста компетентно и професионално мнение, базирано на опит и знания. Надявам се колкото се може повече хора да осъзнаят за каква крупна измама става въпрос, и колко много интереси са ощетени .....и погазени закони!

    ОтговорИзтриване
  26. Ако апаратът ти се свързва с интернет и генерира трафик ВЪПРЕКИ ТВОЕТО ЖЕЛАНИЕ, значи тоя апарат има свойства, върху които ти не можеш да влияеш, значи качествата на този апарат не са подходящи за тебе: не си си избрал подходящия за себе си апарат.
    И в този случай операторът не ти е виновен.
    Могат да бъдат изброени много апарати, които със сигурност няма да генерират нежелан трафик.

    ОтговорИзтриване
  27. В договора ти /обаче в пълния текст който е при оператора, а не в листчето от факс-апарат, което са ти дали на тебе при сключването, и което вече е окончателно и завинаги избеляло и не се чете нищо по него/, под който си се подписъл, някъде на 27 страница примерно с дребни букви е написано нещо от вида :"Операторът периодично оптимизира и осъвременява настройките и протоколите за свързване, поддържани от телефонния апарат на клиента в съответствие с общите условия". В съвсем друг раздел, примерно на 38-ма страница, също с много дребен шрифт, е написано нещо от вида "В случай, че поддръжката на функционалността на апарата изисква иницииране на връзка от клиентския апарат, разходите, произтичащи от тази връзка, се добавят към останалите в месечната фактура".
    Всичко това можеш да го обориш, но с много талантлив /значи скъп .../ адвокат, и едва след две съдебни инстанции, след което ще получиш извинение от мтел.

    ОтговорИзтриване
  28. Ще съм доволен, само на това държавните институции да ви наложат ЖЕСТОКА глоба :) . Вие НЕОСЪВРЕМЕНЯВАТЕ протоколи !!!! Вие ги ПОДПРАВЯТЕ ! Понеже сте много умни.......

    ОтговорИзтриване
  29. И само да добавя, кометарите ти ми приличат сякаш са писани от дежурния юрист на МТел.... който е на смяна :) ......ВИЕ СТЕ ДЛЪЖНИ ПО ЗАКОН ДА ИНФОРМИРАТЕ !!!! Да не говорим за нелоялната практика и нарушените интересе на фирми като Глобул,Apple и др...

    ОтговорИзтриване
  30. " Чл. 68е. (Нов - ДВ, бр. 64 от 2007 г., в сила от 08.09.2007 г.) (1) Търговска практика е заблуждаваща и когато от целия й фактически контекст и като се вземат предвид всички нейни характеристики и обстоятелства, както и ограниченията на използваното средство за комуникация, следва, че тя не предоставя съществена информация, необходима на средния потребител в зависимост от ситуацията за вземането на търговско решение, след като се е запознал с тях, което води или може да доведе до вземането на търговско решение, което средният потребител не би взел без използването на тази търговска практика. "

    Нима това не е достатъчно ????? Баси измамниците....

    ОтговорИзтриване
  31. Не бе, човек, аз също съм потърпевш от договор с вивател, и от личен силно изстрадан опит ти ги казвам тия неща. Затова ползвам САМО ПРЕДПЛАТЕНИ УСЛУГИ, които, пак ще повторя, СЪВСЕМ НЕ СА ПО-СКЪПИ ОТ АБОНАМЕНТНИТЕ. Сам си направи извод за думата, с която се нарича човек, сключващ абонаментен договор с gsm-оператор ...
    Между другото, ако лаптопът или телефонът ми се свързват колкото си искат и с когото си искат от интернет без да ме питат, моментално ще сменя няколко пъти целия им софтуер, и ако продължават да се свързват, ще направя извод че този хардуер просто не е подходящ за мене, и ще го занеса в мазето или ще го подаря на някой враг. Последното нещо което ще ми дойде в акъла ще е да питам доставчика защо се съгласява с това.
    Операторът има 100 юристи, които 10 години всеки ден са си блъскали главите как да те прецакат, а ти си въобразяваш че можеш да намериш грешка в техните схеми. Наивно ...

    ОтговорИзтриване
  32. Грешката е ясна. Темата е сложна и дълга и човек трябва доста да помисли за да схване изцяло замисълът. Това че имат 1000....n юристи неозначава, че не нарушават законите и са неуловими. По твоята логика нека седим и чакаме от небето всичко да се оправи от самосебеси....Хардуеърът няма нищо общо , и какво значи това неподходящ ?!?! Елеметарно е, те просто са ЗАКОНО НАРУШИТЕЛИ. Не е нужно човекът написал това да се занимава стях, достатъчно е само да ги подхвърли на другите големи :) .Аз също бих постъпил така. Само така ще има напредък към нещо по-добро и хубаво.

    ОтговорИзтриване
  33. Сметни техните юристи какви са, щом както иглежда авторът (може би е инжинер) успява да им намери закононарушенията.

    ОтговорИзтриване
  34. Държавата ни е такава каквато си я направим,..., и в този ред на мисли мога да кажа компаниите правят това което ние им позволим.
    Не може някои си да ти вземе всички пари от предпалтената карта само защото е решил че може да го направи.
    Та какво ти помага че после ще сменяш всичко след като са ти взели парите.

    ОтговорИзтриване
  35. Предлагам тук да се организира нещо, и ако е възможно повече хора да заведат общ иск или нещо подобно :) .

    ОтговорИзтриване
  36. 1. Към поста от 19.08. Неуместно е да споменавате думата "инжинер" под всички простащини тука.
    2. Логиката, че нещо зависи от нас и ние си правим държавата, е абсолютен пиар. Момчета, не се лъжете, нищо не зависи.
    3. Не придавайте прекомерно значение на настройката АРН. Нито един от местните оператори не го посочва като непременно условие за осъществяване на връзка. Почти всички съвременни телефони поддържат функцията "автоматично получаване на АРН", и когато софтуерът поиска връзка с интернет, операторът съвсем резонно приема, че му е поискано "автоматично получаване на АРН" и разбира се го изпраща. Доколкото знам /не съм специалист/, необходимо за GPRS и 3G връзка е условието "Dialing number", но той е стандартен и един и същи за всички оператори - *99#. Така че без абсолютно никакви настройки е напълно резонно ако софтуерът поиска интернет-връзка, операторът да му я предостави, при положение че телефонът няма изрична опция /настройка/, забраняваща свързване с интернет.
    4. Когато ползваш "предплатена" телефония, операторът може да ти открадне само наличните в момента пари - а те обикновено са не повече от 2-3 лв..., а след като един път това се случи и си предупреден, естествено няма да го допуснеш втори път. Загубата по този начин е минимизирана.
    5. Ще потретя. Абонаментните договори на операторите са некоректни юридически, и поради това са оборими, но само след скъпа и дълга съдебна процедура, която е недостъпна за 99% от потребителите. В резултат на това договорите са едновременно некоректни в ущърб на потребителя и фактически необорими.
    Помислете си само колко унизително е отказването от договора - трябва да броиш 31 дена преди датата на изтичане на договора, но не прекалено дълго преди 31-ия ден преди тази дата ... като не е посочено в кой точно интервал може да се откажеш. Напълно логично е във ведомствена инструкция на оператора да е написано, че отказването от договор става само на 32-ия ден преди изтичането на срока му, от 21.45 до 22.15 часа например ...Когато се отказваш от договор, това може да стане само с телефонно обаждане, след което в тебе не остават абсолютно никакви документи че си се отказал. Операторът може да обяви, че вирус му е унищожил информацията, или че крадец е откраднал компютрите му, и не може да потвърди факта че си се отказал от договора например ...

    ОтговорИзтриване
  37. Този коментар бе премахнат от автора.

    ОтговорИзтриване
  38. жоро, препоръчвам ти да прочетеш какво са написали специалистите тук, щом ти не си, защото иначе само ще гадаеш. Не е хубаво да наричаш всичко това простащина. Относно това, че някой написал някоя дума грешно, ами това все пак е блог и свободна форма на комуникация - не изпит по Български език . И нестава въпрос, дали оператора може да ти прати автоматично настройки, а за това че със създадени вече такива на друг оператор, той ги подправя! И не във телефонът, а във SGSN-а или иначеказано в неговите системи. Всичко е описано , просто трябва да прочетеш и осмислиш....ако имаш желание рабирасе.

    ОтговорИзтриване
  39. За Жоро и за другите питащи се:
    Автоматичен APN може и да има но той важи САМО в случай че полето за APN-a е празно. Тогава SGSN-а има APN по подразбиране ако няма никакъв APN го слага него.
    Този случай обаче е коренно различен от ПОДМЯНА на APN.

    В допълнение, в случая телефона не прави *99# а прави *99***1#, или *99***Х# (където Х е номера на настройките в телефона), което както се вижда е абсолютно различно.

    Благодаря че го отбеляза все пак за да са по-ясни детайлите.

    ОтговорИзтриване
  40. Гледай сега, въобще нямах предвид никаква правописна грешка. Ти сигурно си доста млад и просто не знаеш, че думата "инжинер" има точно определено значение, и тоя който я е написал в 19.08 часа прекрасно го знае това значение, поради което постът му е ужасно просташки. Звънни я тая дума в гугъл и ще разбереш за какво става дума.
    Обобщавам мнението си за нежелания трафик: причината и решението всеки трябва да го търси в себе си, а не в някой друг.

    ОтговорИзтриване
  41. Жоро, това е "желан" трафик от Оператора. Въпроса е че е незаконен и може спокойно да се нарече измама от Оператора. Обосновката е по-горе.

    ОтговорИзтриване
  42. жоро, обаченаправи страшно обобщение :). Чини ми се да си някой юрист , много думи - нищо казано :) .
    Нищо лично, приемай малко по шеговито нещата .

    ОтговорИзтриване
  43. 1. На тази тема ти гледаш много по-сериозно и трагично от мене. Изразите "нов начин да крадат милиони", "МТел нарушават закона", "лъжат", "ощетяват потребители", "всички заедно да им дадем да разберат ..." са прекалено тържествени, драматични и сериозни. Не могат да откраднат милиони по тоя начин. МТел наистина краде милиони, обаче по множество други начини /например чрез дивашките цени и унизителните договори/, срещу които ти нямаш нищо против, най-вероятно, защото темата ти и начинът й на реклама най-вероятно са тривиален pr за мтел.
    Моята идея, напротив, беше много по-малко тържествена и сериозна - да не се обръща внимание на мтел, да не се търси грешка /неволна или нарочна/ в неговите настройки, никой да не си прави илюзии че може да накара мтел да си промени настройките или, недай си Боже, да му върне пари. Защо да се безпокоим за нещо, което не можем да променим - нали така?
    2. Не е редно да заявяваш толкова тържествено "APN-ът е РАВНОЗНАЧЕН на избран телефонен номер", защото абсолютно по същата логика може да се заяви точно толкова тържествено "DNS-ът е РАВНОЗНАЧЕН на избран телефонен номер", "CHAP/PAP Authentification mode е РАВНОЗНАЧЕН на избран телефонен номер", "Usеr name and Password е РАВНОЗНАЧЕН на избран телефонен номер", "IP/PPP PDP Type е РАВНОЗНАЧЕН на избран телефонен номер", и т.н. Със сигурност не е равнозначен.
    3. Между другото защо не си върнеш софтуера на телефона към първоначалните му заводски настройки, в които, естествено, не фигурират никакви данни за вивател? Тогава телефонът ти няма да се свързва с интернет, според твоята версия. А ако въпреки това телефонът ти продължава да се свързва без никакви настройки за свързване - потърси копчето "Работа offline без свързване с интернет" /моят браузер опера например има такова копче/. Ако телефонът ти няма такова копче, значи той е създаден хардуерно от конструктора си да се свързва с интернет ВЪПРЕКИ ТВОЕТО ЖЕЛАНИЕ. Значи тоя телефон като хардуер НЕ Е ЗА ТЕБЕ, тъй като твоето непременно изискване към телефона е той да те уведомява винаги когато се свързва, и с какви настройки го прави.
    4. Въобще не съм юрист нито по образование, нито по месторабота.

    ОтговорИзтриване
  44. жоро, твоята идея е ясна - да не се обръща такова внимание......що ли ?!?! :)
    Относно точка 2. кояти си написал - говориш пълни глупости и заблуждаваш както себе си, така и други хора които неса им ясни нещата в тази сфера или както погоре споменаха "от кухнята". Ако незнаеш закакво се използва DNS-а и какъв е смисълт му, просто попитай или прочети ( от дебелите книги обаче)!
    Относно CHAP/PAP Authentication - същото, просто чети ( но от дебелите книги...)
    И тъй-като може би неси обърнал внимание просто ще ти копирам казаното в погорните редове :
    " 1. APN-а (Access Point Name) при дейта коммуникация е равносилно на набрания номер при гласови комуникации. По него се извършва оторизацията, по него се определя тарифирането, по него върви билинга, по него се дава IP адрес, по него се трейсва абоната, т.н."
    При гласово, според префикса на номера, от там към тарифните планове, като основното е префиксът и след това условностите!
    Чети и осмисляй, за да не си останеш заблуден.
    По точка 3 която си писал, освен да ти кажа, че искрено ме разсмя друго просто е излишно да казвам, ставям срамът да е за теб :) .
    Казваш да не обръщаме внимание а ....... :)
    Да го забравим а...... :)

    ОтговорИзтриване
  45. Жорко или си много тъп, или си много заинтересован, това да не придобива гласност от повече хора, и недай-си Боже от - Аpple,Глобул,КРС,Прокуратура,ДАНС,МВР,КЗП и т.н.

    ОтговорИзтриване
  46. Жоро, съжалявам за преднамереното ти невежество. Преполагам че ще го разбереш веднага след като смениш "СИМ-а".

    За мен е необяснимо как хаотично боравиш с термини които са ти бих казал мътни. (говоря за техническите такива)

    Предлагам да си отговориш за себе си на следните въпроси:
    1. Защо истинските оператори имат застраховка против технически грешки
    2. Защо всеки който работи в оператор и не е на трудов договор трябва да има застраховка за поне 1 млн. евро.
    3. Какво ще стане ако има грешка във вътрешния DNS която генерира милиони загуби за дни и кой ще ги плати(говорим за БГ стандарти)
    4. Как ще се разбере дали има техническа грешка в Оператора, например като тази от точка 3
    2. Когато МВР поискат разпечатка от Оператора за определен абонат какаво е правил, IP, дата, час и т.н. какво ще фигурира там: Кой APN, истинския или подменения от Оператора? Кое IP ще стои там - на оператора който си набрал, или подмененото IP на Оператора? Кои дата и час ще стоят там - на оператора който си набрал или подменените на Оператора?

    Тези неща съм ги написъл за да може да се разбере колко ОПАСЕН е този прецедент на Оператора. Само си представи ромиращ абонат (чужд в мрежата на Оператора) със сгрешени настройки - той също ще бъде ИЗМАМЕН от нашенския Оператор. Или си представи че случайно има "график на не-нормални свързвания" - чудж абонат се опитва да направи интернет сесия и вместо да бъде пренасочен към неговата мрежа се пренасочва към ... Оператора. Или си представи ...

    Хайде остани със здраве.
    На печелившите "мишки" честито. Радвам се че има хора като Авакум които не са. Както и много други като тези:
    http://bgiphone.com/showthread.php/1317-data-traffic/page2
    http://bgiphone.com/showthread.php/1694

    ОтговорИзтриване
  47. Опс... забравих и един от многото важни въпроси:

    Защо във всяка фактура на оператор от Европа, за всяка даннова сессия има: APN, дата, час, времетраене, обем данни, т.н.?

    (Отбелязвам отново - APN-а е на основно място)

    ОтговорИзтриване
  48. смях се от сърце :)))))
    ако имате някакви претенции, обърнете се към Apple защото твърдите, че продукта им iPhone генерира трафик без знанието на ползвателя.

    ОтговорИзтриване
  49. Абе незнам дали се смееш, или пък сън не те е хващало. Може пък, да се окаже, че си някой от "менажерите" отговорни за това нещо. А ако е така то със сигурност не ти е смешно....а за вбъдеще може да се окаже и, че си за затвор...

    ОтговорИзтриване
  50. отговорни за цялото безумие са явно тези от Apple ! от години използвам телефоните на HTC и Blackberry и не никога апаратите не са герирали интернет трафик бе моето съгласие. ама вие ползвайте си бозите на Apple може следващата изгъзица iShit ежедневно да телефонира до импулсен телефон в Камерун да си обновява сотфуера или да проревява фазата на Луната :DDDDDDDDDD

    ОтговорИзтриване
  51. Нормално е служителите на Мтел да ползват Блек-Бери а тези на Глобул iPhnone....нали се сещаш защо :) .....Просто Глобул е представителят за България. Хората са ти го написали грамотно и четливо, вярно сложничко, но то не е за "менажери" а за истински професионалисти. Защото хора които правят това което са направили от Мтел , аз небих ги нарекъл такива, те са просто измамници. Истинският професионалист никога неби допуснал да се направи такова нещо.

    ОтговорИзтриване
  52. всъщност използвам HTC и Blackberry защото iPhone е просто потребителски телефон с нищожно професионално приложение.
    всъшност всеки може сам да си отговори до колко е коректно и професионално апарата ви да извършва дадени дейности без ваше съгласие.

    ОтговорИзтриване
  53. Хахахах, чета кометарите и се смея. Чудя се какво толкова те заинтригува в този блог?!?!?!?
    :)..... Това че Blackberry е за професионалисти ....просто ме разсмя жестоко. Ама какво ли рабираме ние неуките и неведущите :)

    ОтговорИзтриване
  54. може и да съм прост човечец, но поне спя спокойно, че чичко Стив или други чифутчета от гнилата ябълка не ми четат съобщенията, преглеждат историята на разговорите и още какво ли е.

    ОтговорИзтриване
  55. Спинкай си лошо няма, само се чуда отговорните за това хора от този оператор дали ще спят спокоино :) .
    Добра статия, авторът не е засегнал всички възможности но видях че някой в кометарите ги беше изредил . То това непроменя същтноста :). Във всички случай, насирането е голямо.

    ОтговорИзтриване
  56. А, сетих се, да ви кажа един интересен факт за мтел, и да развеселя малко тия, които неволно ще се подлъжат да преглеждат тая тема.
    Значи преди 6 месеца мтел продаде абонаментен договор с бонусни минути за ГЛАСОВ разговор на ГЛУХОНЯМА! При това договорът е сключен в ОФИС на МТЕЛ ЛИЧНО от глухонямата /а не от пълномощник/, т.е. клерковете неминуемо са забелязали, че продават ГЛАСОВ договор на ГЛУХОНЯМА! Лично я познавам, и при необходимост тоя факт мога да го посоча конкретно със всичките му атрибути - име, номер на договор, срокове и условия на договор.

    ОтговорИзтриване
  57. Цената на смс-ите от абонаментните програми на мтел е същата като цената на смс-ите в предплатените им "услуги", като някои от субконтракторите на мтел /петрол, нюс/ продават смс-те по-евтино от абонаментите на мтел - по 12 ст. Тоя пример ясно показва в каква степен e важен интересът на клиентите и присъства като тенденция в работата на мтел.

    ОтговорИзтриване
  58. В офиса на мтел естествено са били в състояние да посочат най-подходящата за нея своя услуга с най-евтини смс-и, която е предплатена. Те обаче са я натоварили с абонаментен договор с абсолютно безсмислените за ГЛУХОНЯМ бонусни ГЛАСОВИ МИНУТИ разговор.

    ОтговорИзтриване
  59. Аз лично на мястото на глухонямата бих осъдил мтел и бих се радвал поне няколко години на обезщетението, което неминуемо бих получил от тях. Тя обаче е доста плаха и няма да почне да ги съди - тя даже не е в състояние да разбере какво е направил с нея мтел, защото това й е първият джиесем в живота, а пък и не е млада.

    ОтговорИзтриване
  60. Съдебният иск в тоя случай би бил за дискриминация към инвалид по отношение на алтернативните му физически способности чрез осмиване и подигравка с него под формата на продажба на стоки и услуги, които той очевидно за продавача още преди продажбата не е в състояние да използва по никакъв начин. Естествено, талантливият адвокат ще го формулира още по-адекватно.
    Оправдайте се, слънчица на комуникативността.

    ОтговорИзтриване
  61. А, да, сетих се - съдебният иск ще бъде и за дискриминация не само към физически качества, но и по полов признак, и по възрастов признак - например с младите мъже служителите на мтел въобще не се държат толкова просташки, колкото с възрастните глухонеми жени.

    ОтговорИзтриване
  62. Хм ... , идеята почва да ми харесва като я виждам на екрана в блога ...
    Дали пък да не си опитам късмета? Може би ще мога да я убедя да упълномощи адвокат?
    Какво ще ме посъветвате, къдрокоси мъниджъри от мтел?

    ОтговорИзтриване
  63. Здравейте.
    Аз съм един от писалите в посочения форум за iPhone, но в една друга тема. С м-телска и вивакомска карта настройките на телефона не са заключени и може да се въвежда ръчно всичко. Телефонът обаче си влиза дори и "F**k you" да му сложиш за APN. И с Нокия 5800 пробвах- ефектът е същият.
    От М-тел ми дадоха същия като отговора на вашата онлайн жалба, и както и при вас, след много увъртания и отговори с шаблони.
    Както и да е, реших да не се занимавам с писмена жалба до тях и на 26.11.09 пуснах такава до КЗП и КРС, но до момента са ми отговорили само от КРС(както и предполагах, не било от тяхната компетенция и да пробвам в КЗП). Чакам от КЗП да ме уведомят за развитието на жалбата, за да знам какво да предприемам по нататък.

    Желая ви успех в начинанието...

    ОтговорИзтриване
  64. Питам се, те в какво ли са компетентни в тази комосия - КРС.........
    Made in Bulgaria.....

    ОтговорИзтриване
  65. Аз бих казъл че Е в тяхната компетенция - след като М-Тел не спазват препоръките на GSM асоциациата на която са членове. По скоро ходят по ръба да влязат в конфликт с препоръките им.

    Аз мисля че и другите оператори трябва да сезират КЗК за М-Тел - понеже с конкурентен APN позволяват достъп.

    ОтговорИзтриване
  66. Пускайте жалба до КРС- има ефект

    ОтговорИзтриване
  67. Ами до КЗП няма ли ефект ?

    ОтговорИзтриване
  68. a какъв е ефекта след пуснатата жалба до КРС , защото и аз съм опрен от мтел...

    ОтговорИзтриване
  69. Упс сори.
    Грешка от бързане- жалбата до КЗП има ефект- задвижено административно наказателно производство срещу м-тел за нелоялна търговска практика.

    ОтговорИзтриване
  70. Надявам се повече хора да постъпят така както човекът от горният пост. Колкото повече хора подадат жалби, токова ефекта ще е по голям. Идват всякакви тарикати в България, обират този народ и изнасят капиталите, и няма кой да спре техните незаконни кражби. Въпреки огромната цензура в Българските медии ( МТел са голям рекламодател ) това доби гласност според статистиката. Само ще кажа, че има посещения от Eurojust http://www.eurojust.europa.eu/
    , а и други големи "играчи" .....дано им е честито на МТел.....със сигурност някой ще ги оскубе много яко :) ...

    ОтговорИзтриване
  71. Ако глухата женица е била сляпа, да не си прочете договора. Или забързана, неграмотна...?

    ОтговорИзтриване
  72. жалко жалко
    използваме краден или разкодиран телефон в мрежата на друг оператор после оператора виновен. слагаме магнити и жици по електромерите да крадем ток пък после енергото виновни, сменяме радиаторите да крадем парно - после топлофикация виновна. а Българина е беден и винаги ощетен.
    някой сигурно ги е насили тези с Iphone да сложат мтелски карти в телефоните си, пък после оператора им виновен. да се жалят милите ощетени мизерни душици

    ОтговорИзтриване
  73. Май неси вдянал нищо, и прости си решил да напишеш нещо, просто така.

    Точно тези с не-хакнатите и не-разкодираните телефони са ощетени най-много, щото искат неискат мобилен интернет имат.

    А дали някой ги е насилвал, каква карта да слагат е спорен въпрос, но със сигурност вече няма да слагат мтелска карта поради разбираеми причини :) .

    ОтговорИзтриване
  74. Радвам се, че има хора като Вас. Бихте могли да се свържете с robstvo.wordpress.com и да намерите съмишленик.

    ОтговорИзтриване
  75. Цитирам-"някой сигурно ги е насили тези с Iphone да сложат мтелски карти в телефоните си, пък после оператора им виновен. да се жалят милите ощетени мизерни душици"
    О-о-о-о-о мислителю, много си се напрегнал да измислиш тази глупост или си м-телски служител с промит от коледните филмчета на фирменото ви парти мозък. Нидей са напряга повиче да мислиш, чи ни ти съ отдава нещу...
    И двата iPhone-а са ми ФО и взети от официален дистрибутор- ако ти говори нещо. Кат ръгна м-взелската карта и телефонът ми дава да си въвеждам настройки каквито си искам. Та кат му вкарах APN "f..k you" пак рупаше мегабайтите кат гладна кокошка просо, а в разпечатките пише, че съм минал през техните настройки- WTF!!! Това май не е редно и законно да е така, или не си схванал идеята на статията в блог-а!?!

    ОтговорИзтриване
  76. Всички ощетени да подават жалби в КЗП.
    На основание ЗЗП, и тези членове от закона,
    да си искат парите обратно от сключването на договра до неговото прекратяване. Айде да им е честито на Мтел и от мен.

    Това е мнение от mibilebulgaria.com
    "
    Мога да потвърдя, че два дена след мнението в блог-а, че жалбата до КЗП има резултат, м-тел спряха достъпа до дейта през чужди настройки, но мога и да потвърдя, че телефонът преди това влизаше през всичко въведено в него като настройка.
    Защо, какво, кога и как е въведено като настройка в апарата не мисля да обяснявам- истината е, че никога не е бил с м-телски настройки, но изяде през тях доста пари."

    Дали пък са се стреснали :) .

    ОтговорИзтриване
  77. патил съм двеста пъти от мобилен оператор

    ОтговорИзтриване
  78. КРС са пълни безхаберници и хрантутници с големи заплати. Това е на техният сайт :

    Адрес, телефони и е-mail адреси за контакт

    http://www.crc.bg/section.php?id=62&lang=bg

    Нещо неим виждам e-mail-ите ?!? Тези техни обратни врзъзки с попълване на бланка на страницата, са пример за потъването и безотговорното отношение. Попълваш няква бланка на сайта им и я пращаш но няма конкретно лице или човек, който да е посочен с ИМЕ . Значи кво излиза, групова безотговорност и после никой не е виновен занищо....Изобщо всичко вони в тази държава.
    Защо те искат да им пратиш име,адрес изобщо данни, а пък те се крият зад някакъв сайт накойто попълваш някаква бланка отиваща незнайно до кой......

    ОтговорИзтриване
  79. Аз се чудя защо все още не сте пуснали жалби до където може. Или ако сте пуснали защо не ни "осветлите" какво е положението. Тези извращения с потребителите стават съвсем явни и ежедневни и ни заливат отвсякъде.
    ХОРА! Знайте си правата и ги търсете, пускайте жалби до КЗП. Имал съм неволята да опирам до тази институция и смея да твърдя, че си вършат съвсем съвестно и коректно работата и наистина са в услуга на клиента и защитават неговите права. Когато нещо ви се стори нередно - прочетете какво трябва да се прави и го направете! Търгашите ще продължават да ни тъпчат с всевъзможни боклуци и за да спре това е нужно едно общество, което не го мързи да отиде да пусне една жалба. Признайте си - домързява ви и си казвате "айде, какво ще ходя да се разправям" Нали така?
    Поздрави за автора на темата и успех !

    ОтговорИзтриване
  80. големите глоби са тук: http://cpc.bg/ а не в КЗП

    ОтговорИзтриване
  81. Така е, както и в КРС. Но за КЗК трябва да си страна - Глобул,Виваком, iPhone...
    Сега големите "акули" ще ги "заръфат", моята работа като съвестен гражданин е свършена. Остава само всички потърпевши да си потърсят правата ....и парите :) . А който е на противно мнение, или е тъпак, или е страна по въпроса.
    Да им е честита "рекламата" на Мтел. Отношение господа менажери от Мтел. Отношение......

    ОтговорИзтриване
  82. Чакам Глобул и Виваком да ме почерпят един ваучър поне за 5лв. хахахахахахахаха

    ОтговорИзтриване
  83. Всъщност забравяш една малка подробност:
    от няколко години освен остарялата технология за пренос на мобилен интернет и данни GPRS вече съществува и EDGE технологията, която НЕ ИЗИСКВА каквито и да е настройки. Това е и проблемът на повечето iPhone, че няма опция за изключване на EDGE, а само на GPRS, който незнайно защо са нарекли 3G. Така..., MTel наистина може да са всичко посочено от теб, но в портала им за абонати на месечна сметка има опция "Изключи EDGE/Изключи GPRS", аз съм изключил и двете и съответно - няма "непозволен" трафик.
    За по-неграмотните ползватели на "умни телефони" има *88 - звънкаш, заявяваш изключване на EDGE/GPRS и след 2 часа услугата е изключено. Решения от MTel са предложени, въпрос на човешко любопитство е как да се реши вероятният проблем...

    ОтговорИзтриване
  84. Steliyan , мисля че си далеч от посочените от теб технологии, след това което си написал. Всъчштност, ти неказваш нищо, освен това как се изключвала тази усуга от сайта на Мтел.
    Попрочети малко, за тези технологии и стандарти , примерно от тук :

    http://books.google.bg/books?id=eTOQGQtrhWkC&lpg=PA116&ots=L0shLmYNjc&dq=EDGE%20pdp%20procedure&pg=PA116#v=onepage&q=EDGE%20pdp%20procedure&f=false

    Според мен нещата са описани основно, и попринцип са така, и автора не е навлизал в подробни детайли, а е засегнал само основата. Това попринцип е без значение, тъй-като дори да се опишат детайлно всички подробности това няма да промени основата а само би объркало повечето хора.
    Много интересно би било от Мтел кажат примерно какво съдържа HLR за абонатите, как се предоставя и т.н., и изобщо каква е политиката на Profile Provisioning-а ако ще говорим за детайли..

    ОтговорИзтриване
  85. Користната цем на мтел е ясна. Ясно е как от тази фирма четат техническите документации,процедури и т.н. както и законите и правилата. Четат ги както дяволът евангелието. Дано ги съдерът от глоби но с капацитета на държавните институции се съмнявам това да стане.

    ОтговорИзтриване
  86. Steliyan каза...
    Технологиите съществена разлика нямат. Принципите са едни и същи във системите. Като казвам системи, визирам съвкупността на всички ситеми в мрежата на оператора-билинг,DNS,Radius,db......... и още много други...За спирането на GPRS което си описал от сайта на МТел, когато ми остане време може и да ти прикача спецялно затеб един скрийншот, за това как се спира и дали работи на 100% .....

    ОтговорИзтриване
  87. Това което е написал Steliyan е абсолютна глупост - настройки трябват за ВСЯКО мобилно устройство независимо дали е телефон или друго, и независимо от технологията за достъп. А това дето е написал за iPhone е уникален пример за човек който изказва мнение без изобщо да е запознат... :)

    ОтговорИзтриване
  88. Boze kolko glupost hodi po horata! Ami neka vi strizat kato tolkova mnogo iskate. Purvo ot telekomunikazii nikoi nisto ne razbira, tehnikata e oste v srednite vekove. Puskat vi razni pornogarii i vie se hvastate. Vtoro mobilen telefon se polzva samo pro nuzda, a ne kato v BG da pitash kolko domati i krastavizi da kupish na pazara. Vsichkite tezi ekstri koito se nalagat naposleduk sa za ologofrenite, da natiskat butonite i da gi skubijat. Ne moga da razbera zasto horata ne razbirat che takava nekudurno usloznena tehnika estestveno njama da raboti. Ami kak ste ima dobur telefon kato oste ne moze da se napravi istinska bateria. Treto vremetraeneto na razgovor po GSM triabva da e okolo 1 min, max. 2 vsicko nad tova vreme govori za ologofrenija. Govori se jasno, kratko, bez maimunski ahanija i ukanija, purvo obmisljash za kakvo se obazdash i kakvo iskash da kazesh.
    Taka nikoi njama da vi skube...i nikakvi dogovori. Abe vie oste li ne ste razbrali kakva durzava e BG, Kakvo znachi dogovor v BG?!
    Ami kak nema da vi skubijat te nali zatova sa doshli. kato ne iskate da ne vi skubijat napravete si mreza sami, ili hvanete advokat i sudete moshetata ot Mtel. Ama i advokati nema u Bg-to ste ti brustolevijat gluposti do utre, ama da razberat tova deto ste go pisali po-gore, jok

    ОтговорИзтриване
  89. Фен, като чета, забелязвам че си много светнат. Не знам дали някога си бил Системен администратор, но да ти кажа: има толкова много Stupid юзери, които искат с едно натискане - ДА РАБОТИ. Сисадмин съм и нямам нищо общо със мобилните комуникации. Аз лично смятам, че са го измислили както трябва ЗА ДА РАБОТИ. Ако не искаш Инет, махни си настройките. Какво ти правят Виваком-ски настройки на М-телска карта? Ми като ползваш телефона като PDA или PNA, си изключвай GSM тракта. Сега ще кажеш "ми не може", ми така ще е тогава...

    ОтговорИзтриване
  90. До m0m4u^ каза...

    Вижда се и ти какъв Сисадмин си..
    Първо, явно неси рабрал изобщо какво е написано.
    Второ, настройките както е написал авторът неса в картата на Мтел а във самия телефон !
    Трето, никой нетрябва да те задължава със каква карта използваш телефона освен ако не е купен от оператора с неговите условия - разбираи заключен.
    Четвърто, въпросът не е само ДА РАБОТИ, а също така да има правила и процедури ( затова се прави техническата документация, затова има стандарти, затова има Институти по стандартизация...)
    Авторът е прав но се съмнявам някоя държавна институция да има капацитета за да рабере закакво става дума и да отреагира. Изобщо България е много зле, и за това вина имат единствено хората..
    А аз ако съм ти работодател бих уволнил намомента такъв Сисадмин :)

    ОтговорИзтриване
  91. За мрежата на мтел става без никакви настройки. Лично съм пробвал и става. Предполагам е направено за ощетяване на клиентите си и другите които е написал автора на този анонимен блог. Ти верно си ебаси сисадмина. Кръжочник.

    ОтговорИзтриване
  92. Тази работа "даработи", нестава така с едно натискане на бутонче, когато става дума да плащаш и за ПАРИ !
    Това да не е да мап-ваш сториджа в локалната мрежа на фирмата на Юзърите си.
    Браво за статиите.

    ОтговорИзтриване
  93. Ето в САЩ какво се случва на Веризон за такава измама:

    http://www.dnevnik.bg/tehnologii/2010/10/31/984292_verizon_wireless_shte_plati_rekordni_obezshteteniia/

    Баси пропадналата държава сме. Като гледам и датите на този блог и по форумите това е от поне една година, а по медиите нито дума за това.

    ОтговорИзтриване
  94. ili me nameri men na kaminceto_

    ОтговорИзтриване
  95. Mamka mu!

    До уеб страницата на адрес http://209.85.135.132/search?q=cache:DPSWeiJf7WIJ:www.bgiphone.com/forum/viewtopic.php%3Ff%3D32%26t%3D3549+%D0%9C-%D1%82%D0%B5%D0%BB+%D0%B8%D0%B7%D0%BC%D0%B8%D1%81%D0%BB%D0%B8%D1%85%D0%B0+%D0%BD%D0%BE%D0%B2+%D0%BD%D0%B0%D1%87%D0%B8%D0%BD+%D0%B4%D0%B0+%D0%BA%D1%80%D0%B0%D0%B4%D0%B0%D1%82&cd=2&hl=bg&ct=clnk&gl=bg&client=firefox-a може временно да няма достъп или да е преместена за постоянно на нов уеб адрес.

    До уеб страницата на адрес http://209.85.135.132/search?q=cache:OTnrkpSevjkJ:bgiphone.com/forum/viewtopic.php%3Ff%3D34%26t%3D3549%26start%3D25+%D0%9C-%D1%82%D0%B5%D0%BB+%D0%B8%D0%B7%D0%BC%D0%B8%D1%81%D0%BB%D0%B8%D1%85%D0%B0+%D0%BD%D0%BE%D0%B2+%D0%BD%D0%B0%D1%87%D0%B8%D0%BD&cd=1&hl=bg&ct=clnk&gl=bg&client=firefox-a може временно да няма достъп или да е преместена за постоянно на нов уеб адрес.

    ОтговорИзтриване
  96. Явно гугъл кеша е изтекъл. Предполагам има определен период от време, в който кешът се пази..

    ОтговорИзтриване
  97. Предлагам да се подготви колективна жалба до регулатора на далекосъобщенията, и европейски такъв. След което може и иск в съда. Може да ме намерите на mr.kuzmanov@gmail.com

    ОтговорИзтриване
  98. Интересен коментар, свързан с APN (като набран номер), билинг системата, преправяне на заявката от телефона, удобното (за оператора), но неправилно интерпретиране на заявката:
    „08.06.12 г., 21:05
    Не знам дали е споменавано и някой го е забелязал до сега, но днес MTel ми взеха нервите. Аз ползвам Prima и по случайност съм набрал един от номерата ми в "Семейство и приятели" с една допълнителна цифра след края на номера. Следователно вместо да ми каже "Избрали сте несаществуващ абонатен номер" или нещо от сорта си ме свърза коректно с номера, който търся и след като говорих 10 минути ме прекъсна защото ми бяха свършили парите в картата. Въпреки че ме свърза с правилният номер и игнорира допълнителната цифра след него, тъпата им система взе че ме таксува на 0.35 стотинки на минута вместо както е промоцията за "Семейство и приятели" по 0.05 стотинки на час. Разправиите бяха големи - резултата 0. Вярно е, че грешката е моя, но никой не може да ме убеди че това не е зададено умишлено. Случвало ми се е и друг път да набера грешен номер (преди доста време) и да ми каже, че е невалиден. При положение че реже излишните цифри и разпознава коректно номера, защо подяволите не го и таксува коректно... Сега ми е интересно, ако си извадя електронна справка и отида в офиса и попитам как така имам 10 минутен разговор с НЕВАЛИДЕН номер какво ще ми отговорят.“
    Коментарът се намира тук: http://hardwarebg.com/forum/archive/index.php/t-214101.html

    ОтговорИзтриване
  99. Zdraveite. Iskam da spodelq moq problem s Mtel, sashtoto predi edna godina prekratih dogovora si s Mtel, sled koeto zaminah za chujbina. Sled opredelen srok ot vreme poluchih obajdane ot maika mi, che Mtel prodaljava da prashta fakturi s dneshna data, a az imam dogovor za prekratqvane v racete si. Ne sam platila i stotinka sled dogovora za prekratqvane. Mislq da sadq Mtel za opredelena suma obezshtetenie, no za tazi cel si tarsq advokat koito shte poluchi 45% ot sumata za obezshtetenie ako uspee da specheli deloto.

    ОтговорИзтриване
  100. No deposit casino bonus 2021
    No deposit casino bonuses are a type of reward given by casinos that reward new players for 온카지노 winning real 메리트 카지노 고객센터 money without depositing anything. Most 인카지노 of the new players 🎁 No Deposit Bonus Codes: VIBONUS🎁 No Deposit Bonus Codes: LATEST VIBONUS

    ОтговорИзтриване